"gulaikawah" -rempah dari cetusan Qolbi, resepi dari adunan Aqli..-

rempah dari cetusan Qolbi, resepi dari adunan Aqli..
Selamat Datang..Mulakan membaca dengan بِسْمِ اﷲِالرَّحْمٰنِ الرَّحِيْم -Segala tulisan dalam blog ini adalah hasil dari pandangan dan pemikiran saya semata-mata. Segala kerosakan atau gangguan emosi semasa melayari blog ini adalah tanggungjawab pihak pembaca sendiri..Terima Kasih

IKLAN

NOTA

EPL

                   

LA LIGA

                   

MARI BERSAMA AMBO..

LAMAN ILMU

YM AMBO

KELAB AMBO..

Categories


Cerita yang berlaku di Perak sudah nampak macam baru nak berakhir..Tapi yang pasti ia bukan babak akhir..mungkin ada lagi sambungannya..Cerita di Penanti dan Manek Urai baru nak mula..Baru nak tulis skrip dan nak cari pelakon..Takpe,kita tinggalkan dulu cerita yang mungkin tidak akan mencecah box office seperti cerita Perang di Perak..X balik modal dan akan bazirkan duit rakyat tu(orang lain yang kata..bukan aku)hehehehe..

Bagi aku aku lebih berminat dengan cerita yang boleh buat aku berfikir dan santai..Contohnya cerita baru yang bertajuk " X Army Origins: Judinverine "..Syok wooo..Lakonan pelakon lama..Dulu dia pernah berlakon dalam filem bercorak keagamaan skit..lupa la tajuk.." Behind The Referee Line " kalau x salah..Cerita pasal hujan dan banjir rasanya.Penggambaran tu dibuat kat Kota Bharu..Rasanya kat Stadium SSM4.Ada lagi ke Stadium tu?dah lama x dengar..

Cerita ni mudah nak faham..Tgk tajuk dan pelakon pun dah tahu jalan ceritanya..Ceritanya bermula apabila Mutan Perwira Merah telah berjaya menakluki daerah2 jajahan kumpulan mutan lain seperti Sang Penyu Hitam, Sang Kenari Treble, Sang Seladang Mamak, Gajah Timur dan banyak lagi..Keadaan ini menimbulkan keadaan tidak senang seorang pemerintah yang bergelar Sang Angkuh( dia ada kuasa dasyat woo..kuku besi tuu..)pelbagai cara yang dibuatnya untuk menyekat kemaraan Sang wira merah ni..Sehinggalah terjadinya suatu peristiwa dimana orang-orang dari jajahan Perwira Merah telah mencetuskan onar serta membakar kuda tunggangan pengawal..

Sang Perwira Merah akhirnya dihukum buang daerah ke suatu tempat baru yang berbukit..Walaupun tempatnya luas dan selesa, perwira Merah menjadi lemah dan kurang mendapat sokongan dari sekutunya di tanah asal..Bantuan makanan dan keperluan menjadi kurang dan perwira merah menjadi amat letih berkelana ke tanah asal untuk berjumpa sanak saudara dan berpatah balik untuk menghadapi musuh di tempat buangan..Lama kelamaan Perwira Merah makin lemah dan makin mudah dijajah oleh musuh..Walaupun pelbagai cara dilakukan oleh Perwira Merah untuk kembali ke tanah asal,tetapi tetap ditolak oleh Sang Angkuh..Setakat tu je la aku blh ceritakan..Nanti tengok la sendiri..

Cerita ini belum berakhir!


Nombor dalam bahasa Isyarat

Abjad dalam bahasa isyarat


Ejaan WELCOM dalam bahasa isyarat

Photobucket

PENGENALAN

Bahasa isyarat merupakan kaedah komunikasi yang menggunakan pergerakan tangan, badan dan bibir untuk menyampaikan maklumat dan melahirkan maksud kata-kata seorang penutur. Bahasa Isyarat digunakan secara meluas oleh kebanyakan orang pekak di Malaysia. Walaubagaimanapun, terdapat perbezaan antara bahasa isyarat mengikut tempat dan lokasi. Bagi orang biasa, ia boleh dikatakan sebagai loghat atau dialek tempatan.

Di Malaysia terdapat dua jenis bahasa isyarat yang utama digunakan secara meluas iaitu Bahasa Isyarat malaysia (BIM) dan Kod tangan Bahasa Melayu (KTBM). Untuk membezakan dua jenis bahasa isyarat ini bolehlah dikatakan bahawa BIM lebih kepada percakapan harian biasa manakala KTBM lebih kepada bahasa yang biasa digunakan dalam penulisan dan rasmi

SEJARAH

Kod Tangan Bahasa Melayu (KTBM) ini bukan Bahasa Melayu Isyarat Tangan.Kod Tangan Bahasa Melayu diadakan menurut asas-asas dan tatabahasa serta prinsip-prinsip bahasa melayu sebagaimana yang didengar, diperbualkan,ditulis, dibaca dan difahami oleh rakyat Malaysia. Apabila Kod Tangan Bahasa Melayu ini diperturunkan ke dalam bahasatulisan maka tiada apa-apa perbezaan pun tentang struktur dan simantik dalam bahasa Melayu. Ayat-ayat yang diberi kepada kanak-kanak pekak atau kanak-kanak biasa itu sama maknanya.

Kod tangan mula pada tahun 1973 dan Bahasa Malaysia Kod Tangan (BMKT) digubal dan siap pada tahun 1978. Pada tahun 1982, kursus BMKT yang pertama diPulau Pinang. Jabatan Pendidikan Khas dengan kerjasama Persatuan Orang Pekak ersatuan Pekak Negeri-negeri, Jabatan Pendidikan Negeri, Dewan Bahasa kod tangan bahasa melayu (KTBM) edisi 1979 yang diguna pakai sehingga hari ini.
Kata Majmuk

Perkataan kata majmuk yang mempunyai dua kata dasar digabungkan seperti: kapal terbang keretapi tali pinggang papan hitam bola sepak Semua kata majmuk ini membawa suatu makna atau objek. Oleh itu digunakan satu kod sahaja.Kata Ringkas Ada perkataan-perkataan dalam bahasa Melayu yang diringkaskan dari dua, tiga atau lebih menjadi satu perkataan sahaja seperti :

cikgu daripada encik guru.
tiada daripada tidak ada.
berdikari daripada berdiri di atas kaki sendiri.
pawagam daripada panggung wayang gambar.

Semua perkataan ringkas ini tidak diberi kod tetapi hendaklah dieja kecuali pada perkataan-perkataan yang lazim digunakan seperti cikgu digunakan “c” seperti kod “guru”, tiada digunakan “t” seperti kod tidak.

Perkataan Pergandaan Berganda sama budak-budak, orang-orang, rumah-rumah Semua perkataan berganda sama ini diulang kod perkataanyang mula-mula.Berganda tak Sama (Berubah) Semua perkataan berganda tak sama (berubah) ini menggunakan kod perkataan mula dan huruf awal pada perkataan berikutnya iaitu:

kuih-muih= kod kuih dan huruf m
saudara-mara= kod saudara dan huruf m
bukit-bukau= kod bukit dan huruf b

Berganda separuh

Semua perkataan berganda separuh ini hendaklah didahulukan dengan huruf dan diikuti dengan kodnya.lelaki= huruf l dan kod laki jejari= huruf j dan kod jari bebola= huruf b dan kod bola Perkataan berganda dan berpenambah tulis-menulis, berlari-lari, buah-buahan Semua perkataan ini dilakukan seperti perkataan berganda sama iaitu diulangi kod dasarnya dengan diberi awalan atau akhiran pada mana-mana perkataan yang berkenaan.

Imbuhan (penambahan) me, pe, ter, ber dan per.

Murid-murid hendaklah diberitahu tentang penggunaan dan perubahan ejaannya pada penambahan “me” yang bertukarmenjadi me, mem, men, meng, menge. Walaupun demikian semua menggunakan huruf pertama seperti :

(a) huruf m untuk awalan huruf t untuk awalan
(b) Untuk membezakan antara awalan “pe” dengan “per” ialah ditambah huruf “r” menjadi “p” dan “r”. pelukis= “pe” dan kod lukisan perbuatan= “p”- “r” dan kod buat dan “an”
(c) Dalam Bahasa Melayu terdapat beberapa pengecualian ejaan dalam imbuhan “pe” yang tidak menurut perubahanejaannya pada perkataan sakit, tani, sawah, kerja Dalam KTBM ini, pengecualian ini ialah huruf “p” tangan kanan tetap seperti biasa tetapi pengecualian ini pada tapak tangan kiri yang hujung jari menghala ke depan, tidak ke atas.

Lupakan seketika bolasepak..ambil la sedikit masa untuk mengenang dan menghargai jasa serta pengorbanan ibu kita..Adakah segala pengorbanan ibu terhadap kita sudah berbayar dengan apa yang kita beri dan buat untuk ibu selama ini?Rasanya tidak..pastinya TIDAK!Jadi apa yang harus kita buat?Aku tinggalkan persoalan ini untuk dijawab diri masing2..

SETIAP HARI ADALAH HARI IBU..
Selamat hari ibu untuk ibuku Ramlah Binti Abdul Ghani.. Selamat Hari Ibu untuk semua Ibu-ibu diseluruh dunia...







LIGA SUPER 2012

Gomo Kelate Gomo!

Gomo Kelate Gomo!

WAL 'ASR

PENGUNJUNG

MARI KECEK KIRO..

SAING-SAING AMBO..