"gulaikawah" -rempah dari cetusan Qolbi, resepi dari adunan Aqli..-

rempah dari cetusan Qolbi, resepi dari adunan Aqli..
Selamat Datang..Mulakan membaca dengan بِسْمِ اﷲِالرَّحْمٰنِ الرَّحِيْم -Segala tulisan dalam blog ini adalah hasil dari pandangan dan pemikiran saya semata-mata. Segala kerosakan atau gangguan emosi semasa melayari blog ini adalah tanggungjawab pihak pembaca sendiri..Terima Kasih

IKLAN

NOTA

EPL

                   

LA LIGA

                   

MARI BERSAMA AMBO..

LAMAN ILMU

YM AMBO

KELAB AMBO..

Categories

Masa aku baru posting,aku dibenarkan tinggal di asrama bersama murid2 aku..Aku dok kat situ lebih kurang tiga bulan..Tiga bulan yang penuh dengan cabaran dan pengalaman yang baru. Aku tinggal dalam bilik kecil yang penuh dengan tilam dan katil yang tidak digunakan di aras tiga.Untuk makluman,asrama sekolah aku tu ada 3 tingkat dan hanya dihuni oleh murid-murid pada aras dua sahaja..Ini bermakna aras tiga tiada penghuni selain dari aku!

Keadaan agak menyeramkan dengan cermin tingkap yang pecah dan lampu koridor yang tidak menyala..Keadaan asrama pada masa itu tidak lah elok seperti sekarang..Malah tandas yang aku gunakan untuk mandi pun tidak berfungsi lampunya.Malah tiada langsir dan pemandangannya tembus terus ke luar yang dihiasai oleh pokok buluh serta kegelapan malam...(sekarang asrama sudah cantik dan lengkap).

Pada malam pertama aku kat situ,aku x dapat tido dengan aman..biasala,tempat baru..macam2 terfikir kat kepala..dengan keadaannya yang sunyi dan pokok buluh berdekatan asrama mengingatkan semua cerita-cerita seram yang pernah aku tengok..adusss..masa ni la semua benda karut dan seram dok berlegar kat fikiran aku..Aku tido dalam 5 minit mesti terjaga..tension betul la..Seingat aku, aku betul2 dapat tido lena pukul 3 pagi..Itupun dapat bertahan 1 jam sahaja!

Dalam pukul 4 pagi lebih kurang,ketukan kuat kat pintu betul2 mengejutkan aku!Bukan ketukan biasa tetapi yang betul2 kuat!Seolah2 pintu tu diketuk dengan tukul..Untuk pengetahuan semua, pintu tu aku kunci sebelah dalam dengan mangga..Betul2 terkejut dan menakutkan!SAH, memang sah apa yang aku dengar siang tadi!Sebelum masuk asrama memang warden ada cerita yang asrama ini berhantu dan keras!Memang aku telah jadi mangsa pada malam ni..

Aku buat tak tahu je..cuba tido sekali dengan peluh jantan keluar walau cuaca amat sejuk..Tapi mata aku tetap tak mahu lelap..Tiba2 pintu diketuk sekali lagi dengan ketukan lebih kuat dan lama..kali ini aku sudah bersedia!Aku cuba beranikan diri buka lampu dan melihat makhluk apakah yang cuba nak menguji orang yang separa berani macam aku ni..Aku terus membuka mangga sambil mulut terkumat kamit membaca apa sahaja ayat Al-Quran yang terlintas kat kepala aku ni..Aku terus membuka pintu dan dengan jelas tercegat satu lembaga separas pinggang aku..di tangan kanannya terkepit seekor kucing putih bertompok hitam..AllahuAkbar!

Aku betul2 terkejut!Kaku tidak bersuara..Tapi sekejap je..Perasaan takut bertukar menjadi marah!aku betul2 marah..apalagi dalam keadaan aku yang x cukup tido ni..Betul2 buat aku naik angin!Aku terus tanya lembaga tu " Nak apa?"
Lembaga tu x menjawab..cuma senyuman terukir dibibir...Tenang..Tiba2 lembaga tu mengangkat kedua2 belah tangan ke kepala(seolah2 sedang mengangkat takbir)..Aku termenung sekejap..berfikir apa yang dimaksudkan oleh lembaga tu..Akhirnya aku buat kesimpulan bahawa lembaga itu mengajak aku sembahyang subuh!

Ceh,apada solat subuh pukul 4 pagi ni..Aku mintak dengan baik supaya lembaga tu beredar sebab aku nak sambung tido..Lembaga tu faham dan terus berlalu sambil mengejar kucingnya yang terlepas semasa dia angkat takbir tadi..Aku kunci pintu dan sambung tido sampai pagi..

Pagi esok baru la aku tahu siapa makhluk tu..Namanya Loo Shi Kong. Murid bermasalah pendengaran.Kat sekolah ni orang panggil dia Apek je..Berbangsa cina dan amat meminati kucing..Mengikut warden, Apek ni suka tido awal malam dan bangun merayau lebih kurang pukul 3 pagi hingga la waktu subuh..Dia akan sambung tido bila masuk je waktu pertama kelas!Waktu merayau tu, kucing warden la yang jadi mangsa permainannya..(Aku dengar kucing tu mati sbb kena kurung dala mesin basuh selama 3 hari oleh Apek ni!)

Apapun aku rasa bangga sebb dia cuba kejutkan aku solat subuh, walaupun dia x tahu bila waktunya!Ikut suka dia je bila dia nak ketuk pintu bilik aku..kadang2 pukul 3 dah ketuk!Mungkin dia tahu orang islam solat subuh pagi2 mengikut pemerhatiannya terhadap rakan2nya yang beragama islam....Semoga Allah memberi hidayah kepadanya..




Salam..



Sudah lama aku bercadang untuk menulis tentang pengalaman aku dengan kelompok manusia yang sentiasa aku hadapi setiap hari..Kelompok yang terlalu istimewa..kelompok yang mampu membuat aku rasa insaf dan bersyukur dengan anugerah dari Allah..


Kisah bermula pada tahun 2004 dimana aku dipostingkan disebuah sekolah di Bandar Seremban. Dengan kecetekan ilmu perguruan aku, aku rasa bersyukur kerana tidak perlu bersusah payah kerana bandar Seremban tidak asing lagi bagi aku kerana aku pernah praktikum di negeri ini. suatu ketika dulu.Aku juga rasa amat beruntung kerana tidak perlu mengikuti jejak rakan-rakan sekelasku yang dipostingkan dikawasan pendalaman Sabah dan Sarawak.


Walaubagaimanapun, terdapat cabaran yang berbeza menanti aku di sini. Jika rakan-rakanku dicabar dengan onak duri hutan dan semak, dicabar dengan lautan luas yang tiada henti gelombangnya, diuji dengan alunan sungai yang penuh dengan buaya, diasak dengan perbezaan budaya dan amalan, aku pula dicabar dengan 2 kumpulan manusia yang tahu berfikir tanpa pandai mengolahnya, pandai bersuara tapi tiada iramanya, boleh ketawa tapi dalam kelompok sahaja..Kelompok manusia kedua aku ibaratkan sebagai manusia yang terlalu pantas belajar, dapat mendengar cepat mengingat, tidak mampu melihat tapi boleh merasa dan boleh berkawan tapi ada egonya, malah setiap mereka ada tabiatnya sendiri..Kedua-dua kelompok insan ini amat aku kagumi dalam beberapa aspek..



Hari pertama persekolahan aku masuk ke kelas tahun 6. Entah mengapa aku rasakan seperti mengajar disebuah sekolah menengah. Dengan susuk tubuh yang besar dan tinggi, malahan bermuka matang seolah2 mereka adalah bukan dari sekolah rendah. Ada yang lebih besar dan tinggi dari aku.. Rupanya mereka berumur 14 tahun,bukan 12 tahun macam sekolah biasa!Ini kerana murid khas macam mereka dibenarkan mengambil UPSR semasa berumur 14 tahun!


Aku tidak mengajar. Aku cuma duduk dan memerhati tingkahlaku mereka dengan penuh minat.Ada yang diam tanpa banyak bergerak..ada yang mengacau rakan-rakan lain.Ada yang berinteraksi dengan rakan-rakan mereka dengan menggerak-gerakkan tangan mereka. Sepatah pun aku x faham. Siapa yang cacat dan pelik kat sini?aku atau mereka?Adakah mereka cacat kerana tidak dapat bercakap?adakah aku yang pelik kerana tidak faham apa yang mereka bualkan?ntah la..


Akhirnya aku cuba menulis beberapa perkataan di papan putih dan suruh mereka membuat isyarat berdasarkan perkataan tersebut.Ada yang meletakkan tangan ke kepala dan menggeleng2..Ada yang berebut2 nak jawab dan ada yang buat x kisah seolah-olah aku x wujud pun kat situ..Akhirnya aku tahu beberapa perkataan dalam bahasa isyarat seperti GURU, SEKOLAH, AYAH, IBU dan beberapa perkataan lagi. Malah ada perkataan yang kita sedia maklum tanpa perlu belajar seperti MAKAN( letakkan tangan ke mulut seolah2 menyuap nasi), TIDUR( letak tangan kat telinga, sengetkan kepala dan pejamkan mata).



Tiba-tiba aku melihat mereka membuat bahasa isyarat sesama mereka dan menunjuk-nunjuk kearah aku. Aku langsung tidak faham tetapi aku tidak sempat bertanya kerana masa sudah habis..Tapi aksi bahasa isyarat tersebut sempat aku ingat ( Mengepal tangan kanan dan meletak betul2 kat dahi).Walau aku tidak faham tetapi hati kecil aku rasa macam seolah2 mereka memberi penghargaan kepada guru baru macam aku ni..Hati aku berbunga2 dan gembira sekali..Keesokan harinya barulah aku tahu makna bahasa isyarat tersebut.Itupun setelah terdetik dihati nak Tanya guru-guru lama. memang aku takkan lupaka isyarat itu.Maknanya adalah BODOH!hahahahaha..padan muka aku..Barangkali mereka bosan aku asyik bertanya saja.hahahahaha


Itulah uniknya mereka..JUJUR, BERTERUS TERANG DAN SELAMBA..Rasa bersalah? Nak jaga hati?Jauh sekali!Mereka tidak dapat mengolah apa yang difikirnya..Tidak tahu=BODOH..Tenung=GATAL!..Paksa buat

kerja sekolah=JAHAT..Pakai baju x cantik atau nampak murah=MISKIN!..Malah mereka

juga tidak segan silu mengatakan bahawa gurunya berwajah hodoh atau

gemuk!Hahahaha..Tapi pada aku x pulak kata hodoh( mungkin aku hensem pada mata mereka..hehehehe) Merekalah pengkritik yang agung bagi aku!tiada belas kasihan dan

agak kejam.hahahahaha


Aku juga diberi tanda nama mengikut bahasa Isyarat..Mereka yang letakkan nama baru mengikut pemerhatian mereka.Mereka melihat aku berjanggut..Nama bermula dengan huruf A..Jadi mereka buat isyarat kepalkan tangan tetapi ibu jari diatas..letakkan ke dagu dan tarik kebawah.. Bangganya aku!Tapi kadang-kadang terbayang macaman jika guru yang datang itu berhidung luas atau bergigi jongang?Apa isyarat yang diberi mengikut pemerhatian mereka?hahahahaahahha..






Nantikan sambungannya..Mungkin aku akan ceritakan keunikan setiap orang dari mereka mengikut pandangan aku..



Antara yang masih ada di sana..Perhatikan wajah yang terlalu istimewa ini..Renungkan pada mata mereka, dan beri satu sebb mengapa perlu kita membantu mereka tanpa rasa prejudis dan rasa terbeban..


Mungkin ini gambaran Peter Butler..



Salahkan padang

Presiden Persatuan Bola Sepak Terengganu, Datuk Che Mat Jusoh, apabila ditemui selepas perlawanan, berkata sudah menjadi adat pasukan yang kalah akan mencari pelbagai alasan untuk menyedapkan hati mereka.

“Pasukan lain juga bermain di padang yang sama, namun kita tidak mendengar komen negatif seperti itu.


Secara peribadi,aku dapat terima kekalahan kelantan kat ganung 2 hari lepas. Aku pun x de masalah ngan pasukan ganung..Cuma bila baca je kenyataan dia ni,terus jadi hangin.
Geramnya hati aku bila dengar kenyataan kebudak-budakan macam ni..kalau macam ni cara statement orang FAM, x mustahil la bolasepak negara kita boleh maju macam hari ni..hehehe..ye la,janji ada je keluar ikut mulut!Orang kritik bukan sebab kalah semata2, cuma orang nampak ketidakadilan dan ketelusan!Kalau kita ambik mudah kritikan orang,maknanya kita tak kisah la apa nak jadi ngan mutu bolasepak kita.Padang macam padang ragut,ada hati nak masuk Piala Dunia?Macam padang sekolah je aku tengok..tapi yang main tu pasukan Liga Super!

Aku ada beberapa persoalan yang nak di tanya...

1. Adakah padang SSNIS ni menepati piawaian dari FAM?
2.Kalau SSMIV dulu dikatakan tidak menepati kehendak FAM dan kena bermain di Bukit Jalil, mengapa tidak pasukan Terengganu bermain di sana sebagai tuan rumah?Rasanya bumbung Stadium Bukit Jalil kukuh lagi kan?
3.
Mengapa kawalan keselamatan tidak ketat?Nampak sangat botol dan mercun berterbangan kat padang!
4.Mengapa tiada tindakan atau denda sebab penyokong membaling botol dan mercun?Adakah hanya penyokong kelantan saje yang perlu didenda jika membaling mercun dan botol?

Mungkin ada betulnya kata Peter Butler :

PADANG di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah, Kuala Terengganu, cuma sesuai dijadikan padang ragut lembu dan bukannya pentas perlawanan bola sepak Liga Super. Demikian pandangan jurulatih Kelantan, Peter Butler, yang kecewa dengan keadaan padang yang menurutnya, tidak rata dan mempunyai tompokan tidak berumput. Selepas menyaksikan pasukan kendaliannya tewas 0-2 di tangan Terengganu, jurulatih Inggeris itu berkata, padang di stadium itu tidak sepatutnya digunakan untuk perlawanan bola sepak. “Ia lebih sesuai digunakan sebagai padang ragut untuk lembu dan bukannya tempat pemain profesional berlari dan menunjukkan kebolehan dan kemahiran mereka. “Saya belum pernah melihat keadaan padang seburuk ini sejak berada di negara ini dan sepatutnya tidak dijadikan medan perlawanan bola sepak,” katanya apabila ditemui selepas perlawanan. Kata Butler lagi, beliau berani bersemuka dengan sesiapa saja yang berpendapat padang stadium itu layak diluluskan sebagai memenuhi syarat pertandingan. “Keadaan padang menyukarkan pemain Kelantan untuk mempamerkan permainan biasa dan ia seperti pasukan Arsenal cuba bermain bola sepak dengan Stoke City di atas padang kampung. “Jika itu tidak cukup sukar, beberapa keputusan pengadil juga meragukan, terutama sekali apabila penyerang Indra Putra Mahayuddin dilayangkan kad merah pada minit ke-79,” katanya. Butler berkata, rayuan akan dibuat ke atas kad merah yang diterima Indra kerana dia tidak menyentuh pemain tengah Terengganu, Tengku Hazman Raja Hassan, yang tiba-tiba jatuh sambil meraung kesakitan. “Sepatutnya, perlawanan di antara Terengganu dan Kelantan diadakan di padang lain walaupun pihak tuan rumah tidak mempunyai banyak pilihan selepas bumbung Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin runtuh. “Kami juga tidak mempunyai pilihan sebelum ini apabila FAM (Persatuan Bola Sepak Malaysia) melarang penggunaan Stadium Sultan Mohamad (IV) dan kami terpaksa akur dengan arahan untuk bermain permainan tempat sendiri di Stadium Nasional Bukit Jalil,” katanya.


Kata kawan aku pulak "main je la..apa nak kisah..padang cantik pun main macam hampeh gak"


Photobucket

LIGA SUPER 2012

Gomo Kelate Gomo!

Gomo Kelate Gomo!

WAL 'ASR

PENGUNJUNG

MARI KECEK KIRO..

SAING-SAING AMBO..